2014-04-30 12:28 Nätverksstörningar (brandvägg)

Vi har de senaste dagarna haft en serie med återkommande nätverksstörningar som orsakat omfattande avbrott i våra kunders tjänster. Senast i morse hade vi två störningar mellan kl. 07:45 – 08:15 och kl. 08:20 – 08:50.

Nätverksstörningarna har varit väldigt svåra att felsöka och hitta en orsak till, trots att våra tekniker har arbetat oavbrutet med detta. Vi har haft nära kontakt med nätverksleverantörer och specialister för hård- och mjukvara till vårt nätverk.

I vår felsökning har ett flertal potentiella felfaktorer uteslutits, såsom viss nätverksutrustning (routers). De senaste dagarna har vi dock blivit alltmer övertygad om att orsaken till felet ligger i vår brandväggslösning.

Vi har en väldigt bra brandväggslösning, från Juniper, som tidigare har skyddat oss och våra kunder från miljontals attacker och intrångsförsök. Det verkar dock som att den senaste tidens nätverksstörningar är relaterade till ett specifikt intrångsskydd i brandväggarna.

För att lösa detta permanent så har vi dels inaktiverat det specifika intrångsskyddet samt kontaktat och blivit utlovade en särskild expertkonsult för vår brandväggslösning. Denna konsult kommer inställa sig hos oss för en ingående analys snarast möjligt.

Vi får åter beklaga dessa nätverksstörningar. Vi gör allt i vår makt för att lösa detta så snart som möjligt.

 

Uppdatering 2014-05-05 – Vi kommer under natten, med start klockan 23:00, utföra uppdateringar i vår brandväggslösning. Kortare avbrott kan uppstå under arbetet.

Uppdatering 2014-05-06 02:50 – Arbetet är nu slutfört.

Senast ändrad av Jonathan Sulo
Gå till startsidan